Locatie: De Meenthe, Steenwijk Aantal bezoekers: 360 Waardering: ****
Crescendo: stabiel en toch eigentijds
STEENWIJK – Een vereniging die er in slaagt een respectabel aantal leden tientallen jaren aan zich te binden, dat is een knappe prestatie die getuigt van een goede sfeer en uitstekende harmonie. Crescendo geeft niet zó maar een concert of een uitvoering, deze muziekvereniging presenteert jaarlijks een steeds weer verrassende theaterproductie, dit keer onder de titel: ameezing night, waarvan de dubbele betekenis steeds duidelijker werd. Behalve de talrijke originele bijdragen van veel leden met bijzondere talenten – duidelijk bij de aftiteling op het grote scherm – was ook een duo showmasters van de partij, niemand minder dan Henk en Tjitske Boltje van Rozegeur en Maneschijn Theaterproducties uit Vollenhove.
Familiefeest
Daarbij blijft het muziek maken van de A- en B-Brassband alsmede van het Percussion-ensemble de grote kracht van de wel tachtig spelende leden. Met een aan perfectie grenzend enthousiasme werd op verschillend niveau een gevarieerde reeks van kostelijke composities gepresenteerd. Dirigent Geert-Jan Kroon tekende voor meerdere arrangementen en ook collega John Blanken verraste in de slotfase van het concert met een bijzonder fraaie bewerking voor zijn A-Band van Ton Leijten’s Bloed, Zweet en Tranen. En juist toen werd het inderdaad een echte heerlijke Meezing Night in de Meenthe theaterzaal. Eén groot familiefeest voor jong en oud. Dat was al een beetje begonnen bij het tweede nummer (Ja Zuster, nee Zuster) van de B-band na de flitsende opening van de combinatie A en B met Soaring the Sky, dat is: klaar om hóóg te vliegen. Met de vette letters JA of NEE op het programmaboekje knalde de zaal pas echt goed los. Op zich was elk nummer daarna een knaller, soms nog wat onwennig, met toch prachtige solo’s in The Home of Legends. Vervolgens een super Spaanse sfeer van het Percussion-ensemble: Espagni Cani, geweldig op dreef. Later in een perfecte eenheid, feilloos langs het valluik van de plotselinge maatwisselingen, met een beeldschoon arrangement van Eye of the Tiger van Frankie Sullivan. Het ging niet altijd goed met het samenspel van de A-Band, gelukkig meestal wel, want Freddie Mercury’s Bohemian Rhapsody wist van begin tot eind te boeien.
Afwisseling
Tijdens het hele concert werd op het scherm altijd de titel geprojecteerd, vaak met bijzonderheden en bij Mary Poppins grappige beelden uit de film. Ook in de verdere keuze van muzikale hoogtepunten ontbrak het nooit aan afwisseling: het Percussion-ensemble kwam in Afrika, de A-Band bracht de musical Sound of Music tot leven en de zaal tot spontaan meezingen van het vrolijke Do, Re, Mi enzovoort. Met Thrift Shop, ook weer in een arrangement van Geert Jan Kroon, presenteerden zich de ene na de andere instrumentale solist in de B-band. Zij kregen terecht van het publiek een open doekje. Wat een kwaliteit, dit gaat amateurisme vér te boven. Dit muzikale feest werd besloten door het voltallige orkest met een werkelijk magistrale weergave van de filmmuziek uit Pirates of the Carribean. Een knappe prestatie: uitstekende regie ook in details als de wisselingen op het podium, bovenal: een goede harmonie van beeld en geluid, een feest voor oog en oor.
Jan Toor
bron: OSC 18-03-2015