Datum/Tijd
03/11/2017
19:45 - 22:00
Locatie
Rabo Theater de Meenthe
Categorieën
Ter voorbereiding op de deelname aan verschillende concertconcoursen in het land geven De Bazuin – Wetering, Crescendo – Steenwijk en De Woudklank – Noordwolde een gezamenlijke try-out in theater De Meenthe.
Muziekvereniging De Woudklank – Noordwolde o.l.v. Ellis Nijdam – fanfare
As the Deer – arr: Andrew R. Mackereth – inspeelwerk
Een bekende praise en worship song geschreven in 1984 door Martin Nystrom. Het lied is gebaseerd op psalm 42:1. ’t Hijgend hert der jacht ontkomen.
Voyage to Victorie – John Blanken
Dit verplichte werk voor de 4de divisie van de open nederlandse fanfare kampioenschappen in 20l2 laat zich karakteriseren als filmisch. Het zal voor de luisteraar geen probleem zijn zich er een spannende film bij voor te stellen met een happy end. De reis naar de overwinning gaat niet zonder slag of stoot en dat is goed te horen in de compositie.
Een langzame inleiding waarin al iets van spanning te bespeuren is, komt tot een climax waarna het eerste snelle deel begint. De muzikale strijd begint. Dit deel wordt gekenmerkt door een stuwend ritme en wisselende maatsoorten. Het volgende deel dient zich aan; een klaaglied met grillige harmonische wendingen. Het zoeken naar antwoorden en steun. Berusting volgt wat te horen is in het koraal. Na dit gedeelte wordt de moed verzameld door de strijdlustige finale. Dit deel begint als een 3 stemmige canon en mondt uit in het koraal. Dit is een juigend stuk met eerdere motieven dat in volle vaart eindigt. De overwinning is een feit.
Broken Sword – Kevin Houben
Eén van de 5 ceremoniële zwaarden die men in de Tower of London bewaart, is het gebroken zwaard. Iedere keer als er een engelse koning of koningin wordt gekroond, wordt het tevoorschijn gehaald. Deze compositie gaat over de legende die bij het gebroken zwaard hoort. Zo zou een engel de punt van het zwaard hebben afgebroken om een moord te verhinderen. Kevin Houben nam deze legende om een compositie in filmachtige stijl te componeren. Sfeervol, overtuigend en vol uitdaging voor de muzikanten.
Chr. Muziekvereniging De Bazuin – Wetering o.l.v. Arjan Dunning – fanfare
Guardian of my Soul – inspeelwerk
Regelmatig is De Bazuin terug te vinden in kerkdiensten in de regio. Het orkest speelt daar graag, en ervaart het begeleiden van de diensten als een eervolle taak. Guardian of my Soul is het orkest dan ook op het lijf geschreven.
Grounds – Jacob de Haan
Grounds mag met recht een klassieker genoemd worden. Het werk dateert alweer uit 1986, maar keert nog regelmaAg terug Ajdens concerten en fesAvals. Grounds is gebaseerd op de gelijknamige Engelse muziekvorm die vanaf 1600 opkwam. De osAnate bas vormt de basis voor een reeks variaAes. Voor Jacob de Haan was dit de inspiraAe die ten grondslag lag aan Grounds.
Excalibur – Jan Bosveld.
Excalibur is het magische zwaard van de vader van King Arthur, king Uther. King Uther overleeQ zijn laatste strijd op het slagveld niet, en steekt als laatste daad het zwaard in een rots, met de magische woorden: ‘Hij die het zwaard uit de steen trekt, wordt koning van BriPannië en zal heel het land herenigen’. Arthur was op dat moment nog maar een jonge prins. De tovenaar Merlijn on`ermt zich over hem, en laat hem onbezorgd opgroeien. Het zwaard zit nog steeds muurvast in de rots, en kan er door niemand uitgetrokken worden. Op het moment dat Arthur volwassen is, laat Arthur zien als enige recht te hebben op de troon, door het zwaard uit de rots te trekken. Arthur wordt gekroond tot koning, brengt de naAe bijeen en sAcht de Ridders van de Ronde Tafel. De sfeer van de heldhaQige en nobele geschiedenis van King Arthur is voor Jan Bosveld de inspiraAe geweest voor het stuk. De ridderlijke uitstraling, de liefde en de toewijding van king Arthur en de schijnbare onoverwinnelijkheid van het zwaard komen terug in Excalibur.
pauze
Chr. Muziekvereniging Crescendo – Steenwijk o.l.v. John Blanken
Hymne voor Diana – Joseph Turrin – inspeelwerk
Joseph Turrin: I composed Hymn for Diana the week of September 7, 1997. I wanted to pay
tribute to Princess Diana’s life and all that she represented to the
people of this world. The Hymn opens with a stately chorale that is the
main focus of the work. Following is a brief lighter section with almost a
waltz quality which builds to a rather short climax. There is at this
point, a building of tension culminating in descending diatonic scale
patterns. I thought of the memorial service on Sept. 6, 1997 from
Westminster Abbey. At the conclusion there was this cascade of descending
bells, so haunting and dreadful. I will never forget that sound. The main
chorale now returns in full glory. There is a diminuendo, then a short
building of tension once again. The lighter waltz section returns and the
piece slowly fades into the distance. Although the work has a mournful
quality, there is a touch of optimism and grace throughout. Very much like
Princess Diana herself,
And her ways are ways of gentleness and all her
paths are peace.
Lord Tullamore – Carl Wittrock
Opzwepende, uitdagende en inspirerende Ierse volksmuziek in een continentaal jasje. Dat is Lord Tullamore, een rijk gevarieerde driedelige compositie waarmee Carl Wittrock zijn visie op de Ierse volksmuziek geeft. De compositie bevat zowel briljante, technische passages als ook lyrische momenten van rust. Aanstekelijke dansmuziek met een vleugje romantiek.
The Saga of Haakon the Good – Philip Sparke
The Saga of Haakon the Good werd geschreven in opdracht van Frei Hornmusikk uit Noorwegen, ter gelegenheid van het samengaan van de twee gemeenten Frei en Kristiansund op 1 januari 2008. Deze brassband gebruikte het werk bij het Noorse Nationale Brassbandkampioenschap in februari. De compositie is gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen in het leven van Haakon de Goede (ca. 920- 961), die koning Haakon 1 van Noorwegen werd – THE FUTURE KING. Hij werd opgevoed door koning Adelstein (Athelstan van Engeland) als onderdeel van een vredesovereenkomst die zijn vader had gesloten. De Engelse koning bracht hem de christelijke godsdienst bij. Toen het nieuws kwam dat zijn vader was overleden, kreeg Haakon een aantal schepen met bemanning mee om ten strijde te trekken tegen zijn halfbroer Erik Bloedbijl, die tot koning was uitgeroepen. In Noorwegen aangekomen trok hij noordwaarts – THE JOURNEY TO TRONDHEIM -, waar hij de steun van landeigenaren wist te verkrijgen door ze te beloven dat hij de belastingen die zijn vader hief, zou afschaffen. De zoons van Erik zochten steun bij de Denen, maar ze werden verslagen door Haakon, die slaagde in alles wat hij deed, behalve in zijn pogingen het christendom in het land te introduceren – THE MISSIONARY KING. Hij voelde zich niet opgewassen tegen het verzet dat hij hierin ondervond. Een van zijn beroemdste overwinningen was de slag bij Rastarkalv (dicht bij Frei) – THE BATTLE OF RASTARKALV – in 955. Door tien vaandels ver van elkaar te plaatsen langs een lage bergkam (om de indruk te wekken dat zijn leger groter was dan in werkelijkheid) lukte het hem om Eriks zoons het idee te geven dat zij in de minderheid waren. De Denen vluchtten en het leger van Haakon zegevierde. De genoemde tien vaandels worden weergegeven door tien luide akkoorden vanaf maat 420.